Defensive Carry banner

Wpływ zmienności komponentów na prędkość wylotową – dlaczego tak długo zwlekałem???

122 views 6 replies 4 participants last post by  OldVet  
#1 · (Edited)
Z 30 rund, które oddaję na raz, zazwyczaj obserwuję wahania prędkości od około 45 fps do 85 fps, czasami nawet więcej.
Wszystko to opiera się na kalibrze 223/556; inne kalibry mogą się różnić.
A, i dla jasności, bardzo często przy zaledwie 5 oddanych strzałach widzę niskie ES. Ale kiedy dojdę do 30 strzałów, ES dramatycznie wzrasta - prawie za każdym razem. Pokazuje to, że małe próbki nie odzwierciedlają prawdziwie rzeczywistości.
Zacząłem się więc zastanawiać, przy +/-0,1 ładunku (dwukrotnie ważone), wysokiej jakości komponentach, tj. pociskach 77 gr SMK, łuskach Lapua, spłonkach Federal 205m i prochu Varget, skąd bierze się ta około 60 ES?
Pomyślałem, czy to może być tak proste jak kumulacja tolerancji? Cóż, tak, może być! Na wypadek, gdybyś nie wiedział, co oznacza kumulacja tolerancji, oznacza to, że wahania wszystkich poszczególnych komponentów sumują się w tym samym kierunku. Zazwyczaj, przynajmniej mamy nadzieję, indywidualne wahania "uśrednią się", ale kiedy wszystkie sumują się w tym samym kierunku, wpływ może być większy niż się spodziewaliśmy.
OK, więc robię to z QuickLoad. To nie jest idealne, ale naprawdę nie znam żadnego praktycznego sposobu na wyizolowanie jednego efektu od wszystkich innych, więc QuickLoad jest rozwiązaniem.
Możesz zobaczyć komponenty, które zmieniałem, jeden po drugim, i to nie obejmuje wszystkich wpływów, ale da nam to całkiem niezłe pojęcie o tym, jak każdy wyizolowany komponent wpływa na prędkość.
Powodem, dla którego są dwie tabele, jest to, że jedna jest dla kumulacji tolerancji w jednym kierunku, a druga tabela jest dla kumulacji tolerancji w przeciwnym kierunku. Jak podejrzewałem, efekty w kierunku dodatnim różnią się nieco od efektów w kierunku ujemnym.
Więc gdy już dodamy efekty obu, możliwa ES jest sumą efektów dodatnich i ujemnych. Oznacza to, że jeden strzał może mieć wszystkie dodatnie tolerancje, a inny strzał wszystkie ujemne tolerancje. Różnica między nimi dałaby nam ES.
Oto tabele.
Image

ES dla połączonych efektów podana jest w prawym dolnym rogu dolnej tabeli.
Są to całkiem rozsądne wahania. I, jak widać z ES, kombinacja wszystkich małych efektów może wygenerować całkiem dużą liczbę.
Więc, opierając się na ograniczonych zmiennych, których tu użyłem, nie jest nierozsądne uzyskiwanie dużych ES. Oglądałem film Erica Cortiny, w którym docierał nowy lufę i mierzył prędkości, aby zobaczyć, czy lufa przyspieszy wraz z większą liczbą oddanych strzałów. Był to precyzyjny karabin/lufa w konfiguracji F Class. Strzelał grupami po 10 na raz, dopóki nie oddał 200 strzałów. Pokazywał ES w miarę postępu, a nawet przy tym precyzyjnym ustawieniu uzyskał wiele ES wynoszących 50 fps.
Image

Oto wykres, który naprawdę pokazuje, jak bardzo każda zmiana komponentu wpływa na prędkość. Diamenty to suma dodatniego i ujemnego kumulowania.
 
  • Helpful
Reactions: OldVet
#2 ·
Myślę, że część zmienności prędkości zależy od łuski. Różnica prochu wynosząca +.1/-.1 grain w łusce o małej pojemności, takiej jak .223, spowoduje większą różnicę prędkości niż różnica +.1/-.1 grain w łusce o większej pojemności, takiej jak dziadkowa .30-06.
 
#4 ·
Bob ma rację. Chyba że sam produkujesz pocisk, mogą występować różnice w wadze, które mogą przyczynić się do różnic w prędkości. Nie ma mowy - tak czy inaczej nie wierzę - aby jakikolwiek proces produkcyjny był tak precyzyjny, że produkował dokładnie tę samą wagę pocisku za każdym razem, gdy maszyna wytłacza następny.
 
#5 · (Edited)
Z pewnością waga pocisku wpłynie na prędkość. Ale jak wskazują powyższe dane, nawet 2-grainowa zmiana wpływa na prędkość tylko o 11 fps. Efekt jest bardzo minimalny.

A w rzeczywistości, ze wszystkich pocisków, które ważyłem, nigdy nie widziałem, aby waga pocisku różniła się o więcej niż +/- 0,5 gr, a bardzo niewiele różni się aż tak bardzo. Większość wydaje się różnić bardziej jak +/- 0,2 gr.

Gdybym użył +/- 0,5 gr zamiast +/- 1,0 gr, wpływ zmienności wagi pocisku wyniósłby tylko około 5,5 fps.

Jeśli używamy wysokiej jakości pocisków, tak jak ja, czyli Sierra 77 gr MK, waga pocisku zmienia się tak mało i ma tak minimalny wpływ, że nie warto sortować według wagi.
 
#6 · (Edited)
Właśnie zważyłem 30 pocisków Sierra 77 gr MK na precyzyjnej wadze FX120i. Oto wyniki. Zauważ, że waga waży z dokładnością do 0,02 graina. Pociski to ostatnie 30 z pudełka 500.

Image


Zatem zamiast wariacji wagi pocisku wynoszącej 2 gr, jak użyłem w przykładzie, lepszą liczbą byłaby wariacja 0,14 graina lub +/-0,07 graina.

QuickLoad
jest ograniczony do wag pocisków w przyrostach 0,1 gr, więc nie mogłem wprowadzić +/-0,07 graina, więc musiałem użyć +/-0,1 gr. Prędkość przy 77,0 gr wynosi 2501 fps. Prędkość przy 76,9 gr wynosi 2501 fps. Prędkość przy 77,1 gr wynosi 2500 fps.

Zmieniłem wykres efektów na dokładniejszą wariację pocisku; teraz wygląda tak:

Image


W moim przypadku waga pocisku prawie nie przyczynia się do zmienności prędkości. Co najwyżej może 1 lub 2 fps. Z pewnością nie może wyjaśnić 91 fps rozrzutu prędkości.

Nie możemy przyjąć tego za prawdę dla innych wag pocisków, marek lub kalibrów. Chociaż podejrzewam, że trendy byłyby podobne, gdzie wariacja wagi pocisku ma bardzo minimalny wpływ na prędkość.
 
  • Like
Reactions: Bad Bob
#7 ·
Twoje wyniki naśladują moje, kiedy ważyłem pudełko pocisków Sierra. Bardzo spójne. Jestem pewien, że firma od czasu do czasu wypuszcza Fatboya lub Skinny Minny, ale kontrola jakości wydaje się tam bardzo skuteczna.